Yeni uygulamayla birlikte vatandaşlar yedikleri ürünün hangi etten yapıldığını, alerjen içerip içermediğini ve bazı özel bileşenleri menü üzerinden görebilecek. Peki, restoranlarda yeni dönem nasıl işleyecek? Menüde hangi bilgiler yer alacak? İşletmelere ceza uygulanacak mı?

Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hazırlanan yeni düzenleme kapsamında toplu tüketim yerlerinde gıda şeffaflığının artırılması hedefleniyor. 1 Temmuz 2026 itibarıyla yürürlüğe girecek uygulamayla birlikte restoran, kafe, lokanta ve otellerde kullanılan ürünlerin içeriği müşterilere açık şekilde bildirilecek.

Ankara’da direksiyon başına geçecekler dikkat! NATO Zirvesi öncesi onlarca yol trafiğe kapanıyor
Ankara’da direksiyon başına geçecekler dikkat! NATO Zirvesi öncesi onlarca yol trafiğe kapanıyor
İçeriği Görüntüle

MENÜLERDE ETİN HANGİ HAYVANA AİT OLDUĞU YAZACAK

Yeni düzenlemeyle birlikte işletmeler menülerinde kullandıkları etin kaynağını açıkça belirtmek zorunda olacak. Artık yalnızca “köfte”, “kebap” ya da “burger” ifadeleri yeterli olmayacak. Ürünlerin dana, kuzu veya kanatlı eti içerdiği menülerde net şekilde yer alacak.

Bakanlık, özellikle tüketicinin yanıltılmasının önüne geçilmesi amacıyla et türünün açıkça belirtilmesini zorunlu hale getirdi. Böylece vatandaşlar sipariş verdikleri ürünün içeriğini daha net öğrenebilecek.

ALERJEN VE İÇERİK BİLGİLERİ DE ZORUNLU OLACAK

Yeni uygulama kapsamında yalnızca et bilgisi değil, ürünlerin temel bileşenleri ve alerjen içerikleri de menülerde yer almak zorunda olacak.

Özellikle gıda hassasiyeti bulunan vatandaşlar için gluten, süt ürünleri, yumurta, fındık ve benzeri alerjen maddelerin belirtilmesi zorunlu hale getirilecek. Ayrıca ürünlerde alkol veya domuz türevi bileşen bulunup bulunmadığı da açık şekilde yazılacak.

KALORİ BİLGİSİ İÇİN GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLADI

Düzenlemenin dikkat çeken maddelerinden biri de kalori bilgisi oldu. Bakanlık, işletmelerin yemeklerin kalori değerlerini de menülere eklemesini istedi.

Ancak bu uygulama için işletmelere geçiş süresi tanındı. Kalori bilgilerinin en geç 31 Aralık 2027 tarihine kadar menülerde yer alması gerekecek.

QR KOD VE DİJİTAL MENÜ DÖNEMİ

İşletmeler zorunlu bilgileri farklı yöntemlerle müşterilere sunabilecek. Basılı menülerin yanı sıra dijital ekran, broşür, yazı tahtası veya QR kod sistemi de kullanılabilecek.

QR kod tercih eden işletmelerin ise müşterileri açık şekilde yönlendirmesi zorunlu olacak. Bakanlık, bilgilendirmenin görünür ve ulaşılabilir olmasını şart koşacak.

DENETİMLER 1 TEMMUZ’DA BAŞLAYACAK

Yeni düzenlemeyle birlikte Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı il ve ilçe müdürlüklerinde görev yapan gıda denetçileri sahada aktif denetim gerçekleştirecek.

Menülerinde zorunlu bilgileri eksik sunan veya etin kaynağını belirtmeyen işletmelere idari para cezası uygulanacak. Bu nedenle işletmelerin 1 Temmuz tarihine kadar menülerini yeni sisteme uygun hale getirmesi gerekiyor.

Muhabir: Gurbet Tınas