1. YAZARLAR

  2. Fevzi Nuri Kara

  3. Sanat Yağmuru
Fevzi Nuri Kara

Fevzi Nuri Kara

Yazarın Tüm Yazıları >

Sanat Yağmuru

A+A-

Bahar yağmurları nasıl ki çiftçinin yüzünü güldürüyorsa, ilimizde bu bahar yoğunluğunu artıran sanat sezonu da biz sanatseverlerin yüzünü güldürdü. Bahar yağmurları gibi, kültürel ekinler için oldukça verimli bir sanat sezonunun da sonlarına doğru geliyoruz. 

Afyon Kocatepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü “Dış Bükey+1” Resim Sergisi (25 Nisan 2017); Afyon Kocatepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü ile Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğinde “Mimari Tasarımda İnovasyon Çalıştayı” (05 Mayıs 2017); Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü “Karma Öğrenci Özgün Baskı Resim Sergisi” (05 Mayıs 2017), Üniversitemiz ile Dinar Belediyesi ortaklığında düzenlenen “7. Uluslararası Marsyas Kültür, Sanat ve Müzik Festivali” (18-21 Mayıs 2017); Festival kapsamında Güzel Sanatlar Fakültesi tarafından düzenlenen, “Renkten Sese VIII” Karma Sergi; “Seramiğin Sesi IV” Uluslararası Katılımlı Karma Sergi; Karma Fotoğraf Sergisi; “Dinar’da Zaman ve Mekân" Fotoğraf Sergisi; “Mekânın Ritmi” Enstalasyon ve Tasarım Sergisi; yine Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü Öğr. Grv. T. Serkan Rodoslu'nun “Beton-ARMY ve Seramik” adlı kişisel sergisi (23 Mayıs 2017); Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, Sinema ve Televizyon, Resim ve Devlet Konservatuarı öğrencilerinin çalışmalarından oluşan “Konsergi” (10 Mayıs 2017); etkinlik kapsamında Ahmet Taner, Burçak Yazıcı, Seçil Aras, Eda Yıldız tarafından düzenlenen canlı performans; Genel Sanat Yönetmenliği’ni Hüseyin Başkadem'in üstlendiği, NG Afyon, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Afyonkarahisar Belediyesi'nin katkılarıyla düzenlenen, Rusya, Çek Cumhuriyeti ve Slovakya'dan 8 sanatçı ve 19 Türk sanatçının yer aldığı Anadolu’nun en uzun soluklu klasik müzik festivali niteliğindeki “16. Afyonkarahisar Klasik Müzik Festivali” (2-10 Mayıs 2017); yine sanat yönetmenliğini Hüseyin Başkadem'in yaptığı, dünyanın birçok ülkesinden 50’ye yakın sanatçı ve müzisyenin katıldığı ve Anadolu'da düzenlenen ilk caz festivali olma özelliğini taşıyan “17. Afyonkarahisar Caz Festivali” (20-26 Mayıs 2017) ve son olarak Güzel Sanatlar Fakültesinden dereceyle mezun olan Müjgan Çakar'ın “Küçük Adımlar” adlı Kişisel Resim Sergisi (25 Mayıs 2017).

Özellikle bugünkü yazımda, bu kadar güçlü sanat etkinliklerin yanında, ilk kişisel sergisiyle (Küçük Adımlar) çıkış arayan, genç arkadaşımız Çakar’a sanat hayatında şimdiden göstermiş olduğu kararlılığı için özel bir yer vermek arzusundayım. Bunun nedeni, eserlerin plastik iddiası değil, sanatçı duyarlılığından kaynaklanan yorum arayışları ve sanat adına kararlılıkla sürdürdüğü çabasıdır. Onlar da, biz de sanatsal üretim sürecinin ne kadar çaba gerektirdiği ve uzun soluklu bir maraton olduğunun bilincindeyiz. Bu nedenle seslerini fazla duyuramayan bu yetenekli gençlerimizin, önlerinin açılması için desteklere ihtiyacı var. 

Çağdaş Türk Sanatının temsilcilerinden Nedim Günsör’ün ifade ettiği gibi, “Sanatçının kendini sözcüklerle ifade edebilmesi oldukça zordur. Üstelik o kişi kendini sözcükler yerine çizgiler, biçimler ve renklerle anlatmaya alışmış ise”. İşte bu genç arkadaşımız duygu ve düşüncelerini sözcüklerle değil, renkle, çizgiyle, biçimle anlatmaya yönelen arkadaşlarımızdan. Yolun ilk virajında eserlerinde yer yer öykünmeci naif bir tavır sergilese de, inancım odur ki, ilerleyen süreçte Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun ifade ettiği gibi “...dört küheylan çeker arabamızı; biri çizgi, biri leke, biri benek, biri renk...”, işte bu dört küheylana, düşünsel çabayı daha güçlü koşarak, yeni eserlere imza atacaktır. Çünkü; her sanatsal dil, sanatçının yaşadığı çağın, ulusal ve kültürel çevrenin etkilerinin, sanatçının dünya kültürüyle olan düşünsel bileşkesinin biçimsel bir yansımasıdır. Her ne kadar sanatsal dilin bir alfabesi olsa da, ortak bir kalıbı yoktur. Bu nedenle sanattan düşünsel çabayı çıkarırsanız geriye sadece naif bir tavır kalır. Sanat eseri estetik bir biçim sorunu olduğu kadar, biçimlerin diliyle koşutlu olarak yüklenen içsel-düşünsel bir kavrayışın ifadesidir. Sanatçının kendi geçmişiyle, kendi kültür katmanlarıyla kurduğu bir köprüdür. Resimde nesne, bir imge olarak yer alır ve sanatçının bilinç ve bilinçaltının gerçekliğini yüklenir. Yani resimde nesne, salt duyulur olanı değil, kavramı yüklenen, düşselliğin kapılarını aralayan enstrümandır. İşte, Çakar’ın eserlerinde ilk dikkati çeken, kişisel duyuş ve sezişin belirlediği imgelerin, vazgeçilmez sanatçı ikonları olarak çalışmalarında yer almasıdır. Bu imgelerin başında gelen soyut renk anlayışıyla biçim kazanan ifadeci portrelerini, güncel yaşanmışlığın ve içsel kavrayışın duygusal karakterleri olarak yorumlayabiliriz. Son çalışmalarında yüzeye boya yüklemek yerine, boyaya doyurulmuş yüzeyi silerek, kazıyarak adeta gizli olanı, unutulmuş değerleri, duyguları, izleri arayan, bir arkeolog gibi insan ve kültür katmanlarına ulaşmaya çalışan Çakar’ın figüratif ekspresyonist anlayıştaki eserlerinde, içsel bir duyuş ve kendine has samimiyet öne çıkmakta. Mekân ile figür arasındaki imgesel bağların sorgulandığı bu resimlerde, yer yer anlatım biçimin önüne geçse de,  resimde figürü kavramsal bir araç olarak yakalamaya yönelmesi kanımca genç bir sanatçı adayı için önemli başarı olsa gerek.

Sanat eğitimi sürecinde oluşturduğu üretim köşesiyle, sanat üretimini atölye ders saatlerinin dışına çıkararak tüm sürece yayan, yorgunluğunu hissettirdiği zamanlarda bile vitesi düşürmeden yoluna devam eden, lisans eğitiminin son virajında vitesi yükselterek açtığı kişisel sergisiyle bu süreci taçlandıran Çakar’ı kutluyorum. Tüm genç sanatçı adaylarımıza, her şeyden önce kendi içsel derinliklerinden kopmadan kişisel sanat söylemlerinin peşinde koşacakları sanat yaşamlarında yolunuz açık olsun diyorum.
 

Bu yazı toplam 1802 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum