1. YAZARLAR

  2. Fevzi Nuri Kara

  3. Sanat ve Tasarım
Fevzi Nuri Kara

Fevzi Nuri Kara

Yazarın Tüm Yazıları >

Sanat ve Tasarım

A+A-

İnsan, doğa karşısında yeni nesneler üreten varlıktır. İşlevsellik amacına yönelik doğanın değiştirme etkinliği olan üretim, hammaddenin içerik kazandırılarak işlenmesi, insan odaklı fonksiyonel bir ereğe dayalı estetik biçim kazandırılmasıdır. Bu yeni biçim, kendine özgü içeriği olan yeni bir nesnedir. Her ne kadar bu nesnenin varoluşunda fonksiyonellik ereği birinci erek olsa da, estetik erek nesnenin değerini belirleyen diğer etkendir. Yani, satın aldığımız ürünlerde (koltuk, telefon... vb.) o ürünün fonksiyonelliği kadar, tasarımının hoşumuza gitmesi tercihlerimizi belirlemektedir. Çünkü, Marx'ın belirlediği gibi insan güzellik yasalarına göre biçim veren bir varlıktır. İnsan tarafından güzellik yasalarına göre biçim verilen nesneler dünyası ise toplumların maddi kültürel öğelerini oluşturur.

 

Amerikalı toplum bilimci William Ogburn'un ortaya koyduğu gibi, kültürel öğelerin (maddi-manevi) farklı hızlarda değişmesi ise kültürel gecikmeyi doğurmaktadır. Varoluşçuluk teorisinin de belirlediği gibi biçim içeriğin zihinde var olmasıyla ancak somut varlık kazanır. O halde biçimi belirleyen şey içeriksel yapıdır. Yani, bir nesnenin içeriksel bilgisine sahip olmadan, o nesnenin biçimini tasarlamamız mümkün olmayacaktır. Bu bağlamda endüstriyel, teknolojik ürünlerin sadece dışarıdan satın alımlarla edinilmesi kültürel gecikmenin etkenlerinden bir tanesi olarak belirlenebilir.

 

James Watt tarafından buhar gücüyle çalışan makinelerin icadı (1863) ve İngiltere'de Sanayi Devrimi'nin başlaması ile seri üretimin artması ve buna bağlı artan iş gücü, nitelikli tasarımcı ihtiyacını doğurmuş, bu ise sanat eğitimini klasik yöntemlerin dışına çıkararak, toplumsal tabana yayılmasını ve tasarım sanatlarının doğmasını sağlamıştır. Sanayi ürünlerinin nitelikli tasarımlara kazandırılması için 19. yüzyılda ilk açılan tasarım okulları, İngiltere'de Devlet Tasarım Okulu ile Birmingham Sanat Okulu'dur. Bu dönemde gittikçe önem kazanan sanat dersleri, ilk kez ilk okullarda bir ders olarak yer almaya başlamıştır. Yine 19. yy da William Morris'in başlattığı Arts and Crafts akımı ile "Mimarın misyonu, insanların hayatını ve dünyayı daha güzel hale getirerek hayatı anlamlandırmaktır." diyen Frank Lloyd Wright'nin fikirlerinden etkilenen, Alman Mimar Walter Gropius tarafından 1919'da kurulan Bauhaus Mimarlık ve Sanat Okulu'nun teknik gelişmelerle sanatı birleştirmeye çalışmaları, çağdaş tasarım sanatlarının öncüsü olmuştur.

 

Unutulmamalıdır ki, estetik biçim kazanmış nesne; bireyin çevresel ve yaşamsal ihtiyaçlarını karşılayarak hayatı kolaylaştırdığı kadar, güzelleştirmekte ve bireyi fizyo-biyolojik açıdan etkileyerek mutlu kılmaktadır. Ayrıca gittikçe globalleşen dünyamızda, küresel pazarda kalitesiyle paralel, ürünlerin estetik biçim kazanması en basitinden bir katma değer yaratmaktadır.

 

Bu bağlamda sanat ve tasarım dersleri, özellikle çağımızda büyük önem kazanmaktadır. Çünkü, nasıl ki bilimsel bilgi doğuştan gelen bilgi değilse, estetik bilgi de eğitimle kazanılan ve geliştirilen bilgidir. Yaratıcılık temelli sanat ve estetik eğitiminde temel yaklaşım, sanat ve tasarım ilke ve öğelerinin bilgi temelli kavratılması ve yaratıcı düşünce ile bu bilginin belirli hedeflere, bireysel ifadeler önemsenerek yönlendirilmesidir.

 

Bu açıdan yaklaştığımızda, Afyon Kocatepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü ile Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğinde 3 Nisan Çarşamba günü düzenlenen "Mimari Tasarımda İnovasyon" çalıştayı, ilimiz Milli Eğitim teknoloji ve tasarım dersi öğretmenleri ile akademisyenleri buluşturarak, tartışma platformları oluşturması bakımından da önemli bir misyonu yerine getirmiştir.

 

AKÜ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Şerife Ebru Okuyucu'nun ilettiği bilgileri kısa da olsa sizlerle paylaşıyor, bilim, sanat, kültür ortamımıza büyük katkılar sunduğunu düşündüğüm bu etkinliklerin hızını artırarak devamını diliyorum.

 

“İnovasyon, bilim ve teknolojinin ekonomik ve toplumsal yarar sağlayacak şekilde yenilenme sürecidir. Etkinlikteki temel hedeflerden biri, bu bilinci öğrencilerimize kazandırabilmektir. Ayrıca; ilimiz ortaöğretim öğrencilerinin,  İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü öğrencileri ile birlikte bu konu (inovasyon) ekseninde düşünmelerini, tasarlamalarını sağlayarak fikirlerinin değerli olduğunu onlara hissettirmek ve kurumumuzda atölye deneyimleri yaşatarak fikirlerinin somut bir ürüne dönüşüm sürecini göstermek hedeflerimiz arasında bulunmaktadır.

 

Ortaöğretim 7. ve 8. sınıflarında yürütülen Teknoloji-Tasarım dersi müfredatında “inovasyon” konusunun bu dönem işlenecek olması, çalıştayın ana temasını oluşturdu. Uygulama ve teori eksenli olarak iki aşamadan oluşan çalıştayın uygulama ekseninde; Şehit Sami Çiftçi İmam Hatip Ortaokulu, Kocatepe Ortaokulu 7.-8. sınıf öğrencileri ile İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü öğrencileri, teknoloji-tasarım öğretmenlerinin eşliğinde ders aşamalarını gerçekleştirdiler. Gerçekleştirilen ders aşamaları ve üç ay süren hazırlık çalışmalarında; mimari tasarımda inovasyon üzerine fikirler üretilerek eskizlere taşındı. Eskizler görsel ve fonksiyonel olarak hayata geçirildi ve ortaokul öğrencilerimizin de katılımıyla üretim süreçlerinde olgunlaşan ürünler sergiye hazır hale getirildi.

 

Öğrencilerimizi, çalıştay kapsamında fakültemizde misafir ettik. Misafir öğrencilerimize eğitimin vazgeçilmez bir parçası olan uygulama alanları sunarak, farklı mekânları deneyimleterek ve en önemlisi hayallerinin gerçeğe dönüşebileceğini onlara göstererek, bir parçada olsa onların hayatına dokunarak, çalıştayımızın birincil amacını gerçekleştirmiş olduk.

 

03 Mayıs Çarşamba günü ise, teknoloji-tasarım öğretmenleri ve endüstriyel tasarım alanlarında uzman akademisyenlerin buluşmasıyla gerçekleşen etkinlikte, teknoloji ve tasarım ilişkisine yönelik söyleşi gerçekleştirildi. Çalıştayın ikinci oturumunda ise, beş farklı konunun moderatörler eşliğinde tartışılıp, görüşlerin sunulduğu ve fikir alışverişlerinin sağlandığı bir ortam oluşturuldu. Çalıştayda ortaya çıkan fikirler ve varılan ortak görüşler, sonuç raporu haline getirildi. Çalıştayın sonunda ise iki aydır hazırlık aşamaları devam eden ürünler sergilendi. Öğrenci-öğretmen-akademisyen işbirliğiyle gerçekleştirilen çalıştay sonucunda eğitim, tasarım, teknoloji, deneyimleme ve alternatif üretme bağlamında kazanımlar sağlandığını düşünüyorum.”

Bu yazı toplam 1048 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.