1. YAZARLAR

  2. Turgay Şahin

  3. Referanduma Beş Kala VII
Turgay Şahin

Turgay Şahin

Yazarın Tüm Yazıları >

Referanduma Beş Kala VII

A+A-

Her hafta yayınlanan dizinin 8. Halkası ile karşınızdayız. 
Hükümet-yargı ilişkileri ve özelde Anayasa Mahkemesinin yeni yapısı ve üyelerinin seçimi üzerinde duracağımız bu yazıda değişiklik metnini inceleyeceğiz.

Aslında Anayasa Mahkemesi konusunda önemli bir değişiklik olmayacığını söyleyebiliriz. Sadece Askeri mahkemeler kalktığı için, buradan gelecek 2 üye eksildiğinden mevcut sistemde 17 oylan Anayasa Mahkemesi üye sayısı 15’e düşüyor.

Sistem değişikliği ile Cumhurbaşkanlığı modeline geçilse bile üyeleri yine Cumhurbaşkanı ve TBMM atayacaktır:

Mevcut sistemde Askeri Yargıtay 3 Üye önermekte ve Cumhurbaşkanı bunlardan birisini seçmektedir. Yine mevcut sistemde Askeri Yüksek İdare Mahkemesi 3 Üye önermekte ve Cumhurbaşkanı bunlardan birisini seçmektedir. Toplamda iki üye askeri yargıdan seçilmektedir. Ancak Anayasa değişecek olursa askeri yargı ortadan kalkacağı için bu iki üye artık Anayasa Mahkemesinde bulunmayacaktır. 
Yeni sistemde Cumhurbaşkanının seçeceği üye sayısı 14’den 12’ye düşmektedir.

Aslında sağlıklı çalışan ve güvenilir bir yargı söz konusu olduğunda , HSYK seçimleri, Anayasa Mahkemesi üyelerinin belirlenme yöntemi gibi konuların gündeme gelmemesi gerekir. Eminim bir çok Avrupa ülkesinde vatandaşların büyük çoğunluğunun bu konularda en küçük fikri dahi bulunmaz.

Ama ülkemizde yargı hiçbir dönemde kendini unutturmamış, bir çok skandal kararla gündeme gelmiştir. Sadece yaşadığımız bu döneme ilişkin olarak değil, 1970 lerde ; 80 li yıllarda da özellikle Anayasa Mahkemesi eksenli pek çok tartışma yaşanmış, yargı yasamaya müdahil olarak belirleyici rol üstlenmek istemiştir. Bir sonraki yazımızda Anayasa Mahkemesinin skandal kararlarından bahsetmek isterim.

“411 el kaos için kalktı”  şeklindeki gazete başlığı ile gündeme gelen başörtüsü yasağının kalkmasına ilişkin yasanın iptaline dair karar ve 367 kararında Anayasa mahkemesi hep yasama organından rol kapmaya çalışmış ve ülkenin önünü tıkamıştır. Denilebilir ki bu gün gündemimizde olan Anayasa değişikliği ve Cumhurbaşkanlığı sisteminin tartışılmasının temel nedeni yargıdır! 

Gerçekten de Anayasa Mahkemesi 367 kararı olarak bilinen ucube ve hukuk dışı bir metne imza atmamış olsa belki de Cumhurbaşkanının halk oylaması ile seçilmesi gündeme gelmeyecek ve bu gün sistem arayışı içinde olunmayacaktı!

Yasa metnini hazırlayanların bir miktar Türkiye’ye özgü bir sistem tasarlamalarının temelinde, başka hiçbir ülkede karşımıza çıkmayan bu tür sorunların varlığı yatmaktadır. Yargının sisteme müdahil olmadığı ülkelerde buna ilişkin tedbirlerin düşünülmemiş olması elbette normaldir.

Doğrusu, eski sistemin revizesi olsun, yeni bir sistem tasarlanması olsun, önerilerin Türkiye’ye özgü olması bir nakısa değil tam tersi olması gereken bir durumdur. Hukukta konfeksiyon, hazır elbise tedariki yerine ölçülerimize birebir uygun hazırlanan materyalin giyilmesi tabiiki daha doğrudur…

Bu yazı toplam 878 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.