1. YAZARLAR

  2. Sena Coşkun

  3. Referandum Kampanyalarında Medyanın Rolü
Sena Coşkun

Sena Coşkun

Yazarın Tüm Yazıları >

Referandum Kampanyalarında Medyanın Rolü

A+A-

[reklam1]TOPLUM VE MEDYA – Dr. Sena COŞKUN

 

Anayasa Değişikliği Paketi’nin Türkiye Büyük Millet Meclisi’nden geçmesiyle birlikte Ülkemiz, önemli bir referandum sürecine daha girdi. Siyasi aktörler, bu süreçte savundukları fikirleri halka aktarırken çeşitli yollara başvurmaya başladılar bile. Bu bağlamda referandum kampanyalarında en önemli rollerden birini de, kitle iletişim araçlarının yani medyanın üstlendiğini söyleyebiliriz.

 

Medyanın rolüne geçmeden, seçim ve referandum kampanyalarını da içinde barındıran “siyasi iletişim” kavramına değinelim.

 

Siyasal iletişim, temelde seçmenleri harekete geçirici bir rol oynayan, onları ikna etmeye dönük bir süreç. Herman ve Chomsky’e göre de, seçilmişlerin sağlamaya çalıştığı bu iletişimin asıl amacı “rıza oluşturmak”. Ve bu sayede destek toplama amacı da bulunan siyasal iletişimin aynı zamanda kamuoyunu bilgilendirme gibi önemli bir işlevi de var. Nitekim yapılması planlanan yeni anayasal düzenlemelerin bizleri nasıl etkileyeceğini ve söz konusu mevzuatın ne gibi değişikliklere yol açacağını bu yolla öğrenme imkânına sahibiz.

 

Yapılan araştırmalar, siyasetçiyle halk arasında gerçekleşen yüz yüze iletişimin öneminden bahsetse de, doğrudan siyasal iletişimin son zamanlarda gittikçe az kullanılan bir yöntem haline geldiğini görüyoruz. Günümüzde iletişim teknolojilerinde yaşanan baş döndürücü gelişmeler neticesinde, siyasi aktörler de kitlelere ulaşmada geleneksel medyanın (gazete, radyo, televizyon) yanı sıra internet ve sosyal medya imkânlarından yararlanmaya başladılar.

 

Siyasal kampanyalarda medya kullanımı denince akla ilk gelen konular arasında ise, medyada gündeme gelme, siyasi aktörlerin hazırladıkları tanıtıcı materyaller ile birlikte gazetelerin ve görsel-işitsel medya hizmet sağlayıcıların yayın politikalarını sayabiliriz. Nitekim medya, siyasal iletişim söylemlerine ve bu iletişimin gerçekleştiği toplumsal süreçlere yön vererek, onları şekillendiren en önemli unsurlardan biridir.

 

Medyanın siyasal iletişimdeki potansiyel etkisinin bu derece önemli olduğu bir ortamda, haliyle siyasi seçimler gibi referandum kampanyalarının da yapılış şekli değişmiştir. İnternet ve 7/24 sunulan haberler aracılığıyla halkın, artık gerek seçim gerekse referandum kampanyaları hakkında geçmişe nazaran daha çok bilgi sahibi olduğunu söyleyebiliriz. Zira, siyasi aktörler de, inşa ettikleri uygun mesajlarla hedef kitleye en hızlı ve en kolay yoldan ulaşmak için doğru medya organında yer almaya gayret etmeye başladılar.

 

Siyasal kampanyalarda yararlanılan medyaya ilişkin iki kavram olduğunu aktaran Devran’a göre, bunlardan biri kendisine ödenen ücret karşılığında yararlanılan medya; diğeri ise, birtakım menfaat ilişkileri, ideolojik yakınlık veya başka nedenlerden dolayı desteği elde edilmiş medyadır. Birbirleriyle ideolojik olarak rekabet halinde olan siyasi aktörlerin kıran kırana mücadelesine sahne olan ve oldukça karmaşık bir pazarlama süreci içeren siyasal kampanyalarda, yararlanılan medyanın tepkisine, seçmen davranışlarına ve kamuoyundan gelen geri bildirimlerin her birine ayrı ayrı dikkat edilmesi gerekir.

 

Günümüzde algıların biçimlendirilmesi amacıyla hazırlanan kampanya türlerine ilişkin en önemli sınıflandırmalardan biri, Lilleker tarafından şu şekilde yapılmıştır:

 

- Ulusal ölçekte koordine edilen ve aynı zamanda yerel rekabet için uyarlanan kampanyalar

- Parti içi kampanya birimlerinin oluşturulması ve danışman kullanımının ön planda olduğu kampanyalar

- Hedef kitlenin ihtiyaçlarını belirleyen ve kamuoyu yoklamalarını içeren pazar bilgisinin kullanıldığı kampanyalar

- İletişimde medya kuruluşları üzerine odaklanan kampanyalar

- Değerlere, tercihlere ya da demografik özelliklere göre tanımlanan hedef kitle yayıncılığı içeren kampanyalar

- Belirli bir kitlenin desteğini kazanmak amacıyla düzenlenen bir dizi etkinliğe yer verilen sürekli kampanyalar

 

Yukarıda sıralanan kampanya türlerinin tamamında siyasi aktörler, bilhassa yeni medya ortamlarından etkin bir şekilde yararlanırlar. Hazırladıkları web siteleri sayesinde mesajlarını internet üzerinden iletebilmekte, videolarını Youtube, Dailymotion, Vimeo gibi video paylaşım sitelerinde yayınlayabilmekte, Facebook ve Twitter gibi sosyal medya platformları aracılığıyla seçmenleriyle sanal ortamda buluşabilmekte, konuşup tartışabilmektedirler. Bunun yanı sıra, oluşturdukları veri tabanları üzerinden internet aracılığıyla hedef kitlelerine ücretsiz, hızlı ve toplu mesajlar gönderebilmekte, mali destek sağlayabilmekte ve kampanya çalışmalarına ilişkin geribildirimler alabilmektedirler.

 

Artık esasen iç içe geçmiş durumda olan internet ve geleneksel medya aracılığıyla sağlanan iletişimin toplumsal grupların tamamını kapsayacak ve herhangi bir grubu dışlayıcı olmayacak şekilde gerçekleştirilmesi gerekir.

 

Medyanın yayın hizmetlerinde kullandığı söylemle kutuplaşma ve çatışma siyasetini tırmandırmadığı, keskin yorumlardan ve mesnetsiz suçlamalardan arındırılmış, hoşgörü ve itidal içeren, ılımlı ve yapıcı bir kampanya dönemi geçirebilmemiz dileğiyle…

Bu yazı toplam 2221 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.