1. YAZARLAR

  2. Mehmet Aksoy

  3. İletişimde Duygular ve Kendine Güven
Mehmet Aksoy

Mehmet Aksoy

Sosyolog - Eğitimci
Yazarın Tüm Yazıları >

İletişimde Duygular ve Kendine Güven

A+A-

Birinin duygularını güzel sözlerle okşadığımız zaman ona değer vermiş hatta onu önemli bir insan olarak kabul etmiş oluruz.Duyguları okşama sözlü olabilir. ‘Seni seviyorum’, yada ‘Seninle birarada olmayı seviyorum’  , ‘seninle birlikte çalışmayı seviyorum’ gibi  sözler, gülücük ve mimik hareketleri de duyguları okşar.Kişileri başarılarından dolayı veya önemli günlerinde tebrik etmek ve kutlamakta duyguların okşanmasını sağlar.

Bazı insanlar  yeni bir kıyafet veya bir şeyler aldıklarında iltifat edildiğinde ve güzel sözlerle taltif  edildiklerinde memnun olurlar.Yapılan bir görev sonunda teşekkür edilmek yeni iyiliklerin ve görevlerin daha azimli istekli yapılmasını sağlar.

Bireyin kendine güveni etkili iletişim içinde bulunmasını sağlar.Toplumdaki her bireyin başkaları ile iletişime girmek endişesi ve korkusu vardır, olabilir de.Bunun en önemli nedeni acaba söylediklerimden dolayı eleştirilir miyim endişesidir.Kendine güvenen bireyler de  başkalarının eleştirisi  ve ya eleştirme endişesi fazla önemli değildir.

Öz güveni olan bireylerin iletişimi rahattır, esnektir.Ama kontrolü kendisi sağlayabilecek durumda değildir.Bunun sebebi de geçerli bir statü ve güçlü olmayışından kaynaklanabilir.Sosyal araştırmacılar rahat bir duruşun kontrol hissinin oluşmasının faktörünü toplumda geçerli bir statüye sahip olma ve güç üzerine kurulu olduğunu belirtmişlerdir.

Gerginlik, stres ve huzursuzluk kişinin başka insanlarla sağlık iletişime girmesini engeller.Tedirgin ve sinirli olan insanlar kendini kontrol edemezler.Kendilerini kontrol edemeyen insanların karşısındakilerle sağlıklı iletişime girmeleri, onların duygularını okşamaları mümkün değildir.Kendi içinde özdenetim kuran insan kendisi dışından gelen her türlü olumsuz  mesajları dahi kontrol ederek karşındakilere cevap verir  mesajlarını iletir.

Yaşam tarzlarına bağlı olarak insanlarda farklı psikolojik sorunlar ortaya çıkabilir.Bu durum oldukça normal bir durumdur.Genellikle içe kapanık ve kendine güveni eksik bireylerde iletişim hataları daha fazladır.

Yoğun şehir trafiğinde sabırlı, kurallara uyarak , güvenli bir şekilde gideceği yere ulaşan şoför nasıl sürücülük ustalığını gösteriyorsa .  Toplumda da birey kendisine gelen yoğun olumsuz mesajları bilgi birikimi ile çözümleyip insanlarla sağlıklı iletişime girerek hem kendisi ile  barışık olduğunu hem de diğer insanları anlayıp  onlarla empati yapacak durumda olduğunu gösterir.

Özgüven bir insanın kendi hayatı ile aldığı kararları gerçekleştirmek ve bunun arkasında durma konusunda kendine verdiği cesaret duygusudur.Özgüven kendisi ile barışık olmasını , kendisi ile verdiği kararların sorumluluğunu üstlenmesidir.Özgüven yaptığı iş konusunda bilgi sahibi olmayı , konuya hakim olmayı gerektirir.

Mesleğinin gerektirdiği konuya hakim olan bir araba tamircisi hiç zorluk çekmeden aracı tamir eder, müşteri ile olumlu iletişim sağlar. Tıpta branşında uzman olan doktor hastanın sorununu erken teşhis ederse hastayı erken tedavi eder , fazla acı çekmesini önler hastanın memnuniyetini kazanır, yine branşına ve anlatacağı konuya  hakim olan öğretmen sınıfına hakim olur öğrencilerle sağlıklı iletişime girer . Bu örnekleri çoğaltmamız mümkündür.

İletişimde önemli olan karşımızdakinin duygularını güzel sözlerle yumuşatmak, yaptığımız meslekle ilgili bilgi sahibi olarak kendimize güvenmek ve karşımızın anlayacağı dille - mesajla olmalıdır.

Kari koca müthiş kavga etmişler ve küsmüşler bakmışlar olacak gibi değil ve birbirlerine notlar yazarak anlaşmaya karar vermişler.Bir gün adam bir is görüşmesi yapmış ve sabah 8.30 da ise gitmesi gerek komidinin üzerine bir not yazıp koymuş: - "Sabah beni saat 8.00 de kaldır" Ertesi gün olmuş adam bir kalkmış saat 10.00 müthiş sinirle fırlamış yataktan ve başucunda bir not - "Saat 8.00 kalk"

Yukarıdaki fıkra duyguları memnun etmeyen iletişime bir örnektir. Duyguları memnun eden sağlıklı ilişim kurmanız dileği ile esen kalın.

Bu yazı toplam 1033 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum