Bu duvarlar ‘bilim’ konuşuyor

Kuruluşunun 1’inci yılında birçok proje ve faaliyete imza atan Dumlupınar Bilim ve Sanat Merkezi, ‘Konuşan Duvarlar’ projesiyle Milli Eğitim Bakanlığı’nın düzenlediği "Eğitim ve Öğretimde Yenilikçilik" yarışmasında dereceye girdi. Dumlupınar Bilim ve Sanat Merkezi öğretmen ve öğrencilerinin hazırladığı proje; sınıflarda asılı olan haritalardaki kodların akıllı telefon ve tabletlere okutularak kullanıcıya taratılan alanla ilgili bilgi vermesi üzerine işliyor. Örneğin harita üzerinde bir nesne taratıldığında o nesneye kodlanan şahsın hayatıyla ilgili veya herhangi bir hayvanın Anadolu’daki popülasyonu veya tarihi bir yapı hakkında geniş kapsamlı bilgi alınıyor. Projede engelliler de düşünülerek haritadaki bilgiler hem işitsel hem de görsel olarak iletiliyor. Ses kaydı ise okul öğrencilerinden Berra Pamuk’un seslendirmesiyle özel bir stüdyoda hazırlandı.  Artırılmış gerçeklikle hazırlanan pano ve haritalardaki temel konu; ‘Anadolu’da Bilim.’  Öğrenmeyi keyifli, kolay ve kalıcı hale getirerek eğitim camiasının dikkatini çeken ekip şimdi projenin Türkiye genelinde tüm okullara yayılması için çalışıyor.

‘Konuşan Duvarlar’ öğrencilerin fikirleriyle ortaya çıktı

‘Konuşan Duvarlar’ projesinin ortaya çıkış sürecini anlatan Sınıf Öğretmeni Yakup Saban, proje öncesinde sınıflarda ihtiyaç analizi gerçekleştirdiklerini dile getirdi. Öğrencilerin talepleri doğrultusunda böyle bir projenin ortaya çıktığını belirten Saban şöyle konuştu: “Proje aşamasında öğrencilerimizi sürece katmak için ilk önce ihtiyaç analizi gerçekleştirdik. Öğrencilerimize bizden ne talep ettiklerini sorduk. Bunun sonuncunda da öğrencilerimizin sınıfta yer alan pano ve haritaları yeterince dikkat çekici ve faydalı bulmadıklarını ifade ettiler. Bu konuda öğrencilerimizin önerilerini aldık. Öğrencilerimiz hemfikir olduğu konu pano ve haritalarda teknolojik cihazların kullanılması oldu. Bunun ardından projemizi geliştirmeye başladık ve 6 ayda tamamladık.”

Öğrenci kodu telefonuna tarattığı an bilgiye ulaşacak

Artırılmış gerçeklik çalışmasıyla projenin daha ilgi çekici hale geldiğini belirten Saban şöyle devam etti: “Öğrencilerimiz akıllı telefonlarını panoda bulunan her hangi bir görseli okuttuktan sonra o konuyla ilgili detaylı bilgiyi alabiliyorlar. Projemize ek olarak akıllı telefonlarda bulunan ‘Zappar’ uygulamasıyla bir görsel daha oluşturduk. Yaptığımız projenin bir zaman sonra normal panolar gibi artık normal karşılanacağını ve öğrencilerin duyarsız olabileceklerini düşündük. Bu nedenle haritadan sıkılan öğrencimizin ‘Zappar’ uygulamasında bu projeyi sürdürmesini istedik. Burada bulunan her hangi bir kodu okuttuğumuzda sistem otomatik olarak tarama yapıyor ve bilgi vermeye başlıyor.” 

Projede ‘Anadolu’da Bilim’ ele alındı

Proje Koordinatörü Sosyal Bilgiler Öğretmeni Tuğçe Özden Çınar da  projede neden ‘Anadolu’da Bilim’ konusu ele aldıklarını anlattı: “Öğrencilerimiz bilimin hep dışarıda üretildiğini düşünmesinler. Bizim topraklarımızda yapılan çok güçlü bilim çalışmaları var. Geçmişten günümüze bizim topraklarımızda sürekli bilim üretilmiş öğrencilerimiz bunları öğrensinler. Bizim topraklarımızda hala çok güzel çalışmalar yapılıyor. Bu noktada bizler öğrencilerimize bunu da göstermiş olduk. Yaşanan bilimi teknolojiyle bir araya getirerek ilgilerini çekebilecek bir hale getirdik. Öğrencilerimiz bu sayede daha dikkatli incelemede bulundular. Biz projemizin bu sayede hedeflediği noktaya ulaştığını düşünüyoruz.” 

Proje teknolojik cihazların olumlu yönde kullanımını sağlayacak

Bu ve benzeri projeler sayesinde öğrencilerin teknolojik cihazları daha faydalı şekilde kullanacaklarını ifade eden Sınıf Öğretmeni İdris Özek ise, “Bütün çocuklarımızda akıllı telefon var. Bizim bir amacımız da teknolojinin getirdiği araç ve gereci eğitimde de kullanmak. Bunları vesile ederek çocuklarımıza daha fazla bilgi kazandırmak istiyoruz. Çocuklar bu sayede teknolojik aletleri sadece eğlenmek ve vakit geçirmek için değil proje sayesinde eğitim amaçlı da kullanmış olacaklar” dedi.