1. HABERLER

  2. TÜRKİYE

  3. Dünyada Uygulanan İlk Ve Tek Proje
Dünyada Uygulanan İlk Ve Tek Proje

Dünyada Uygulanan İlk Ve Tek Proje

Orman ve Su İşleri Bakanlığı Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğü’nün hizmete aldığı “KKTC Su Temin Projesi” ile Türkiye tarafından iletilen su, Adanın her noktasında vatandaşlar tarafından kesintisiz kullanılıyor.

A+A-

İletilen suyun KKTC tarafında dağıtımı içim toplam 478 km’lik isale hattı inşa edildi.

KKTC’de son 30 yıldır giderek artan bir şekilde su sıkıntısı yaşanmaktaydı ve su meselesi, hem miktar hem de su kalitesinin yetersizliği noktasında ortaya çıkmıştı.  Bu problemin ortadan kaldırılması maksadıyla Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatları DSİ Genel Müdürlüğü tarafından KKTC’nin uzun vadeli su ihtiyacını karşılamak için bir proje hazırlandı.

KKTC'nin uzun vadeli su ihtiyacının karşılanması için KKTC Su Temin Projesi’nin hazırlandığını belirten Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Türkiye tarafında Anamur Dragon Çayı üzerinde tesis edilen Alaköprü Barajı'ndan alınan yıllık 75 milyon metreküp suyu, Akdeniz’in 250 metre altında askıda döşenen boru hattı vasıtasıyla Girne yakınlarında inşa edilen Geçitköy Barajı’na aktardık.” diye konuştu.

478 Km’lik isale hattı döşendi

Geçitköy Barajı’na aktarılan suyun Ada içerisinde dağıtımı için 478 km isale hattı inşa ettiklerinin altını çizen Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Bu isale hatları vasıtasıyla Adanın her noktasına suyu ulaştırdık ve oradaki vatandaşlarımızın istifadesine sunduk. Bugün itibarıyla Ada, yeteri kadar suyu memba kalitesinde kullanabiliyor” dedi.

Dünyada ilk ve tek olma özelliği taşıyan askıda borulu deniz geçiş sistemini de bünyesinde barındıran bu projenin, 4 yıl gibi kısa bir sürede tamamlandığını vurgulayan Prof. Dr. Eroğlu “Türkiye tarafında inşa ettiğimiz Alaköprü Barajı ile KKTC’ye içmesuyu sağlamanın yanında Anamur’da 84 bin dekar araziyi de modern teknoloji ile sulayacağız. Ayrıca KKTC tarafına iletilen su ile aynı zamanda Güzelyurt ovasını suyla buluşturacağız” değerlendirmesinde bulundu.

Projenin deniz geçişinin bir mühendislik harikası olduğunu ifade eden Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu “ İlk başta 250 metre derinlikten geçmesi düşünülmeyen boru hattının bu seviyeden geçmesine deniz trafiğini düşünerek karar verdik. Deniz içerisindeki bu tür bir tesisin deniz yüzeyinden en az 250 metre aşağıda olması gerekiyordu. Çünkü denizaltılar hesaba katıldığında deniz trafiği bu derinliğe kadar gerçekleşiyordu” diye konuştu.

Güzergah seçiminde önemli bilimsel çalışmalar yapıldı

Boru hattının güzergah seçiminde de önemli çalışmalar gerçekleştirdiklerini söyleyen Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Güzergah deniz tabanındaki elverişsiz kısımlardan, dik eğimlerden ve heyelan bölgelerinden kaçınılarak, mümkün olduğunca düz bir hat izlemek gibi önemli kıstaslar dikkate alınarak seçildi. Jeolojik araştırmalarla bölgedeki sismik aktivite incelendi ve deprem katalogları oluşturuldu. Denizin akıntı ve dalga rejimini belirleyebilmek için oşinografik araştırmalar yapılarak 12 aylık veri toplandı.  Son 30 yılın önemli fırtına kayıtları toplanarak bilgisayar üzerinde dalga modeli oluşturuldu. Oşinografik araştırmalar ile toplanan veriler kullanılarak model kalibre edildi” açıklamasını yaptı.

Yerleştirilen vericiler ile hasarlar tespit edilebilecek

Deniz altına yerleştirilen borulara vericiler takıldığını da belirten Prof. Dr. Eroğlu “Bu vericiler ve sensörler sayesinde muhtemel hasarlar önceden tespit edilip müdahaleler zamanında yapılacak. Borularda sızıntı ihtimaline karşı tuzluluk sensörleri sürekli işler durumda tutulacak” dedi. KKTC’de yaşayan vatandaşlarımız için ne gerekiyorsa yapacaklarını belirten Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu, Türkiye’nin her daim KKTC’nin yanında olacağını sözlerine ekledi.

Bu haber toplam 919 defa okunmuştur

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.